Miten koet selviytyväsi
arjesta?
Mitä apuvälineitä käytät arkipäivässäsi? Työssäsi? Harrastuksissa?
Miten koet pyöräilyn vaikuttavan sinuun tulevaisuudessa?
Mikä voisi olla haastavaa pyöräilyssä?
Miten kuvailisit itseäsi?
Mitä apuvälineitä käytät arkipäivässäsi? Työssäsi? Harrastuksissa?
Miten koet pyöräilyn vaikuttavan sinuun tulevaisuudessa?
Mikä voisi olla haastavaa pyöräilyssä?
Miten kuvailisit itseäsi?
Lisäksi Nena ja Veronica olivat listanneet tähänastisten keskustelujemme perusteella joukon kriteerejä projektiin liittyen, ja he pyysivät minua arvottamaan ne tärkeimmästä vähiten tärkeään sekä perustelemaan valintani. Tässä listä perusteluineen:
Toiminnallisuus
-
Tämä
on tietenkin itsestään selvä kriteeri ja toisaalta mielestäni hieman hölmö
sellainen, koska jos fillari ei toimi, sitä ei voi käyttää, ja silloin koko
projekti on mennyt hukkaan. Tai sitten en vain ymmärrä, mitä tällä kriteerillä
haetaan.
Käytettävyys
-
Tämä
on kaikkein tärkein kriteeri ja nimenomaan niin, että minun pitää pystyä
käyttämään fillaria täysin itse, lukuunottamatta ehkä kokoontaittamista ja / tai
esim. autoon / varastoon nostamista. Mutta siis ajatuksena on se, että jos
minun tekee mieleni lähteä fillaroimaan, niin se ei saa jäädä tekemättä siksi,
että mieheni tai joku muu auttava käsi ei satu olemaan paikalla. Eli siis minun
pitää itse päästä pyörän kyytiin, saada jalat polkimille, pystyä lähtemään
liikkeelle, pystyä pysähtymään, saada jalat pois polkimilta ja pystyä poistumaan
pyörän selästä. Ja asia joka vielä tuli tässä taannoin mieleeni, jota en tullut
alkuun ajatelleeksi ollenkaan, mutta joka saattaa osoittautua kaikkein
haasteellisimmaksi asiaksi tässä projektissa, on pyöräilykypärän päähän ja pois
saaminen itse.
Ergonomia
-
Jos
pyörä on oikeasti hyvä ja innostun pyöräilystä kovasti, olisi suotavaa, että
pyöräilyasennot eivät kuormita vammani takia jo valmiiksi kuormittuneita kehon
osia eli erityisesti niska-hartiaseutua, alaselkää, lonkkia ja polvia. Toivon
myös kovasti, että tynkien iho pysyisi pyöräillessä kunnossa. Tosin pitkäkestoinen
pyöräily taitaa rasittaa ketä tahansa pyöräilijää jossain määrin (ainakin
ahteria, sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt), mutta jos nyt puhutaan sellaisista
kohtuullisista pyöräilymääristä, niin pyöräilyergonomia saisi olla niiltä osin
kunnossa.
Turvallisuus
-
Oletan,
että tällä tarkoitetaan lähinnä kaatumisia. Uskon, että kriittisin tilanne
pyöräilyssä on liikkeelle lähtö ja pysähtyminen ja luulen, että pyörän pitää
olla niin tukeva ja turvallinen, että pääsen itse sen selkään ja saan jalat
polkimille ja sama tietenkin pysähtyessä. ”Maanjäristyksen kestävä” pyörän ei
tarvitse olla, siis niin, että se ei kaatuisi missään tilanteessa. Aina parempi
jos on, mutta jos se vähentää kohtuuttomasti ajonautintoa, niin sitten siinä
kohtaa olen valmis tekemään kompromisseja.
Kaksipyöräinen + apupyörät vs. kolmipyörä & kokoontaitettavuus
-
Nämä
oikeastaan liittyvät kaikki toisiinsa. Tällä hetkellä olen aika vahvasti
ensisijaisesti kaksipyöräisen + apupyörien kannalla, koska olen antanut itseni
ymmärtää, että ajamisen nautinnollisuuden kannalta kaksipyöräinen olisi ehdottomasti
parempi. Sen myötä ei tarvitsisi myöskään pohdiskella kuljetukseen ja
varastointiin liittyviä asioita sen enempää (eli kokoontaittuvuutta), kun
standardipyöränkuljetustelineet jne. oletettavasti kävisivät. MUTTA jos tuo
edellisessä kohdassa esiintullut vaatimus riittävästä tukevuudesta
liikkeellelähdön ja pysähtymisen yhteydessä eivät kaksipyöräisellä + apupyörillä täyty,
silloin taitaa kolmipyöräinen olla ainoa vaihtoehto. Silloin taas tulee siitä
kokoontaittuvuudesta ehdoton vaatimus.
Ulkonäkö
-
Taisin
joskus alkuvaiheessa projektia tytöille sanoa, että pääasiassa kaikki apuvälineet ovat mielestäni susirumia
ja toiveissa olisi hyvännäköinen pyörä. No, kauneus on katsojan silmässä ja vähemmän
miellyttävän ulkonäön olen valmis kestämään, jos pyörä on muuten oikeasti hyvä.
Hinta
-
Olen
tietoinen siitä, että koska ensisijainen vaihtoehto on sähköpyörä, se tulee
muokkauksineen väkisinkin maksamaan useamman tonnin. Mutta fillarista on
haaveiltu ja sitä varten säästetty jo useampi vuosi ja toiveissa on, että sitä
tulisi käytettyä paljon ja ainakin 15 vuotta, joten ei se kokonaiskustannus per
vuosi tai kilometri sitten ehkä niin korkeaksi tule. Vertailun vuoksi:
lumilaulautavermeeni ovat olleet käytössä jo 17 vuotta ja hyvin toimivat
edelleen, lauta on tosin vaihdettu kerran, kun ensimmäinen meni poikki.
Lisävarusteet
-
Mitähän
nämä voisivat olla? Tarakka ja/tai tavarakori olisi kiva, valo varmaankin
välttämätön.
Lastenistuimen mahdollisuus
-
Lastenistuimen
käyttöaika on niin lyhyt, että se on meillä melkein jo ohi ennen kuin fillari
valmistuu. Tarvittaessa lapsi voi olla mieheni kyydissä tai ajaa itse omalla
fillarillaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit, ideat ja parannusehdotukset ovat tervetulleita!