Pitkään pähkäilin kaksi- ja kolmipyöräisen välillä. Kaksipyöräisistä vaihtoehtona oli apupyörällinen versio, JOS apupyörillä kaksipyöräisen saisi niin stabiiliksi, että jalkojen asettelu polkimille, liikkeelle lähtö ja pysähtyminen onnistuisi pyörän selässä istuen. Minua kiinnostivat erityisesti Schuchmannin jousitetut apupyörät, joissa tuennan määrää voi säätää.
Toissa viikolla sain vihdoin sähköpostia Schuhmanin toimitusjohtajalta. Hän totesi, että he eivät suosittele apupyöriä, jos lopullisena tavoitteena ei ole ajo ilman apupyöriä. Pyörän kuulemma saa apupyörillä niin stabiiliksi, että pyörän päällä voisi huoletta istua, mutta normaaliajossa saattaa jousituksesta huolimatta käydä niin, että apupyörä kanttaa johonkin ja pyörä tilttaa ulospäin, mistä palautuminen on hyvin haasteellista. Unohdamme siis sen vaihtoehdon.
Jäljelle jää siis kolmipyöräiset (yksipyöräiset jätän suosiolla muille... ;-) ) ja seuraava kysymys on: eteen vai taakse? Ajomukavuuden suhteen mielipiteet jakautuvat; toisten mielestä kaksi pyörää edessä on jouhevampi ajaa, toisten mielestä niissä ei ole eroa. Ilmeisesti kuitenkin pyörällä, jossa on kaksi pyörää edessä, etupyörät on mahdollista saada niin linkkuun, että pyörä voi kellahtaa takaviistoon. Lisäksi etupyöräiset mallit ovat vielä leveämpiä kuin takapyöräiset. Takapyöräisissä jonkinlainen normileveys tuntuu olevan 76 cm (eli sen saa juuri standardiovesta sisään). Etupyöräisistä esimerkiksi Helkaman E-Trike on normaaliasennossa yli metrin ja mainostamassaan "kapeassa" asennossa 78 cm!
Tällä hetkellä vaaka on siis hieman enemmän kallellaan takapyöräisen version suuntaan, mutta jotenkin pitäisi saada ratkottua vielä kolmipyöräisten yleinen kuljetettavuus- ja säilytettävyysongelma. Kolmipyöräinen vie ihan julmetusti tilaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit, ideat ja parannusehdotukset ovat tervetulleita!